måndag 24 maj 2010

Mumsig & nyttig musli



I 20 år har jag, vid sidan om min svenska kultur, utforskat och tagit till mig den italienska kulturen. Skälen till att jag älskar Italien är många, men den italienska frukosten är inte ett av dessa skäl! Jag har försökt, och fortsätter att då och då äta som italienarna på morgonen, men hur gott det än är med kex och kakor, marmelader, sockerkakor, brioscher och croissanter, så lämnar de efter sig en känsla av svullenhet samt en hinna av fett och socker på tänderna. Två timmar efter frukosten är man dessutom hungrig igen. Kort och gott: för att min dag ska börja bra vill jag ha en fiber- och vitaminrik frukost!

Den här muslin är knaprig, naturlig, näringsrik och sötad endast med frukt och lite lite honung. Den är rik på fibrer och järn, vitaminer, protein och antioxidanter. Dagen kan inte börja bättre.

Till en sats:

2,5 dl havregryn
2 dl solrosfrön
2 dl rågflingor
1 dl linfrön
2 dl pumpafrön
ca 1 dl grovhackade valnötter
ca 1 dl grovhackad mandel
1 dl kokosflingor
2 tsk kanel
ca 1 dl torkade äpplen i bitar
ca 1 dl torkad mango/papaya i bitar
ca 1 dl torkade fikon i bitar
(eller annan torkad frukt)
1 dl flytande honung
1 dl vatten
2 msk rapsolja

Lägg alla ingredienser utom den torkade frukten i ugnens långpanna. Blanda honung, vatten och olja i en kopp och ringla över muslin. Blanda och bred ut muslin i långpannan. Rosta i 175 graders ugnsvärme i ca 20-30 min (men håll plåten under uppsikt så att muslin inte bränns). Rör om ett par gånger så att allt rostas jämnt om. Ta ut plåten och låt svalna. Blanda med den torkade frukten i bitar. Häll upp i en burk med tättslutande lock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...