lördag 22 maj 2010

Stjärnpizza med fyllda kanter



För att variera den traditionella fredagspizzan gjorde jag denna veckan en "stjärnpizza". Jag kavlade ut en rund botten och klippte upp flikar runt hela, som små vingar. På dessa flikar la jag en bit mozzarella, sen vek jag ihop dem. I mitten la jag sedan den vanliga pizzafyllningen: tomatsås, parmaskinka och mozzarella.

Till tomatsåsen:
1 burk krossade tomater
1 grönsaksbuljongtärning
oregano
en msk olivolja

Låt koka ca 15-20 min.

Till degen:
1/2 pkt jäst
3 dl ljummet vatten
6-7 dl mjöl
2 tsk salt
1 tsk socker
2 msk olivolja

Degen räcker till två runda pizzor eller en långpannepizza.

Fyllning:
1 sats tomtsås
parmaskinka
2 mozzarellor

Eller efter egen smak och fantasi!

Grädda i 200 gr i ca 20-30 min.

1 kommentar:

  1. Prova med att blanda Jarlsberg m mozzarella ;)) Tipset kommer från en pizzabagare ;)) Mmmmmmm

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...