tisdag 29 juni 2010

Bloggtävling: Laxbullar i tomatsås



Det första folk tänker på utomlands när man nämner ordet köttbullar är Ikea. Inget konstigt med det, det är ju Ikea som står för en stor del av marknadsföringen av det som Sverige symboliserar. Fast knastrande sega broskbullar är det sista jag tänker på när jag tänker på köttbullar. De flesta av oss svenskar tänker väl snarare på mormors, farmors eller mammas goda köttbullar, barndom, trygghet och potatis och hemkokt lingonsylt. Det gör iallafall jag! Men trots att jag ägnar så pass mycket tid i köket har jag aldrig lyckats göra sådana köttbullar som smakar barndom. För jag petar alltid ner rosmarin och basilika, peperoncino, pinjenötter och en massa andra saker i smeten. Köttbullarna blir goda, men de smakar sannerligen inte barndomsminnen. Därför försöker jag inte längre göra svenska köttbullar. Jag satsar istället på fusionvarianten. I det här receptet har jag bytt ut köttfärsen mot lax. Sen blandade jag ner vitlök, citron och peperoncino. Det gav den där sydeuropéiska touchen.

Det här receptet är mitt bidrag till la Festa del Cavolo En bloggtävling där man ska välja ut ett recept ur receptboken Il libro del cavolo och göra om det efter egen smak, tycke och fantasi. Resultatet blev en harmonisk blandning av nord och syd.

Här är receptet:

400 gr färsk lax
1 ägg
en handfull smulor av dagsgammalt bröd (gärna mörkt)
ca 1/5 dl ströbröd
ca 1/5 dl mjölk
1 vitlöksklyfta
en knippa dill
en knippa gräslök
paprikapulver
peperoncino eller cayennepeppar efter smak
salt, peppar
rivet skal av en citron

Lägg brödsmulorna och ströbrödet i en skål och häll på mjölken. Låt mjölken sugas upp, brödet ska inte vara rinnande, utan fast och kletigt. Mal laxen i en mixer. Lägg i övriga ingredienser och blanda tills smeten är jämn. Rulla bullar. Gör sedan tomatsåsen.

2 burkar tomater (gärna körsbärstomater av märket Cirio, de bildar en härligt krämig sås)
1-2 vitlöksklyftor
2 fiskbuljongtärningar
en skvätt olivolja

Lägg alla ingredienser i en traktörpanna och låt såsen koka upp. Mosa tomaterna om de är hela. Lägg sedan i laxbullarna och låt koka i ca 20 min med lock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...