lördag 23 oktober 2010

Lax i ugn med sherrysås, lila ris och gröna bönor med äpple och rödlök



Fotot kanske inte ser så mycket ut för världen men jag kan garantera att detta var banne mig det godaste jag har ätit på länge!! Det lila riset dök jag på i min affär, "riz violet" stod det på kartongen och jag tänkte det måste jag bara prova. Blå potatis finns ju men något annat än vitt ris av olika sorter samt lite mörkare fullkornsris har jag aldrig sett. När jag öppnade paketet såg riset ut precis som vildris. Vita korn blandade med lite mörkare korn. Besvikelsen var stor. Jag satte i alla fall på riset och när jag efter ett par minuter lyfte på locket hade vattnet blivit....LILA! Var sjutton kom färgen ifrån? Måste ha suttit i skalet på de mörkare riskornen.

Såsen vinner priset för århundradets godaste sås! Och jag är verkligen ingen såsfantast! Jag tycker om lax som smakar lax, inte lax som har en massa klet på sig. Men denna sås är så god att jag vill nog inte ha lax utan i fortsättningen. Jag hittade den här men gjorde sen på mitt sätt.

Här är receptet på en laxmiddag för två utan dess like:

Till laxen:

En lagom bit laxfilé för två personer
2 dl grädde eller crème fraiche
1 fiskbuljongtärning
ca 0,5 dl torr sherry
några timjankvistar

Till de gröna bönorna:
200 gr färska haricots verts
1 syrligt äpple, i klyftor
1 röd lök, i klyftor
salt, peppar

Servera med ris, potatis eller vad du helst föredrar.

Lägg laxen i en ugnsform. Häll grädden/creme fraichen i en kastrull och smula i buljongtärningen. Värm försiktigt och häll i sherryn. Låt koka ihop någon minut. Häll såsen över laxen och lägg på några timjankvistar och ställ in i ugnen, ca 200 grader, i ca 20 min, eller tills laxen är klar.

Koka under tiden riset/potatisen och tillred bönorna.

Fräs färska okokta haricots verts i lite olja i ca 5-7 minuter. Lägg i äpplet och löken och låt steka med i ytterligare 5 minuter. Salta och peppra.

Efter denna finfina laxmiddag lyxade vi vidare med en tiramisu med pepparkakor och hemmagjord tranbärssylt. Efteråt mådde vi som kungar!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...