lördag 23 oktober 2010

Mer kål åt folket: Spaghetti med brysselkål och bacon

Jag vet inte om det var den vedervärdiga vitkålssalladen med ananas som vi fick i skolan som avskräckte mig men under alla år så länge jag kan minnas har jag alltid haft ett rätt så avståndstagande förhållande till kål. Och inget ont om min mammas kokkonst men den frysta sladderkokta broccolin som vi hade till allt, snudd på även till fredagsmyset med tacos, har fått mig att länge rata även broccoli. Men jag har den senaste tiden gett mig fasen på att det faktiskt går att göra god mat av trista råvaror. För ärligt talat, kål är trist. Det går inte att påstå något annat. Testa själva, ta den mest fanatiske och inbitne kålälskaren och bjud hem honom på lite mysmiddag med levande ljus, vin, soft music. Och bjud på entrecôte, klyftpotatis och stuvad vitkål. Han kommer att vända i dörren bara han känner doften.

Däremot om denna trista grönsak tillagas med kärlek och omsorg så går det faktiskt att göra både goda och bjudvänliga rätter av den. Till exempel den här spaghettirätten med brysselkål och bacon. Jag tog fullkornsspaghetti för maximal nyttighetskvot, men det går naturligtvis bra med vanlig spaghetti. Vitaminerna och antioxidanterna i kålen kompenserar för det vita mjölets ihålighet ;)



Till två hungriga personer:

200 g spaghetti
ca 20 brysselkålhuvuden
1 paket bacon
1 stor vitlökskyfta
ca 0,5 dl vitt vin
lite olja att steka i
riven parmesan
några timjankvistar

1. Koka pastan.

2. Dela brysselkålen i fyra delar, fräs den med vitlöken i olja. Häll på vinet och låt koka under lock i ca 10 min.

3. Häll i det strimlade baconet och låt fräsa med tills allt har fått en fin yta (eller stek baconet separat om du föredrar det lite knaprigare). Peppra men var försiktig med saltet eftersom baconet är salt.

4. Häll den avrunna spaghettin i pannan med kålen och blanda om. Lägg upp på fat och strö färsk timjan och parmesan över.

Svårare än så är det inte att äta både gott och nyttigt samtidigt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...