lördag 12 februari 2011

Citroncupcakes med krämig gömma


Om jag skulle bli skickad till en öde ö och bara fick ta med mig en enda sak i obestämd mängd, då skulle jag ta med mig citroner. Citronen är den mest fantastiska sak som vår Skapare har uppfunnit. Den passar till precis allt: förrätter, varmrätter och desserter, i drinken, i coca colan, i karaffen med kranvatten. Mår du illa? Drick lite citronvatten. Missfärgade tänder? Droppa lite pressad citron på tandborsten. Ont i halsen? Gurgla dig med citronsaft.

Citron förhöjer det redan upphöjda: ostron, gravad lax, färska räkor, carpaccio på oxfilé. Men den passar lika bra till det mest oansenliga: lägg en skiva citron på fiskpinnarna och de ser riktigt festliga ut. Citronens arom är så behaglig att den förekommer i tvålar, tvättmedel, våtservetter, karameller, mediciner, schampo... Den är inte bara god att äta utan även vacker att se på. Lägg tre-fyra citroner på ett keramikfat och du har den mest fantastiska bordsdekorationen.

Häromveckan hade jag lyckan att få två kilo obesprutade citroner direkt från en citronlund på Sicilien. Citronorgie uppstod i mitt kök. Bland annat resulterade orgien i citrontarteletter fyllda med lemoncurd, en citronkaka samt mina vänner, dessa oemotståndliga citroncupcakes.

Vad skulle jag då göra med alla citroner på den öde ön? Tja, efter att ha desinficerat mina sår, marinerat min fisk och blekt mina tänder skulle jag fråga mig varför i helsicke jag var så dum som inte önskade mig en båt istället!

6-8 muffins
2 ägg
1,5-2 dl socker
100 gr smält smör
4-4,5 dl mjöl
3 tsk bakpulver
rivet skal av 1 citron
0,5 dl tjock yogurt
0,5 dl vispgrädde

Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner smöret. Blanda mjöl, bakpulver och citronskal och rör ner det i äggsmeten. Vispa grädden tjock och blanda den med yogurten. Rör försiktigt ner gräddyogurten i smeten utan att den blandas helt, smeten ska se lite vit- och gulmelerad ut. Skeda upp i muffinsformar. Grädda i 200 grader i 15-20 minuter.

Ta ut muffinsen ur ugnen och låt dem svalna. Skär av ett litet lock och gröp ut ett par skedar från muffinsens mitt. Fyll med lemoncurd och lägg på muffinslocket igen.

Gör en glasyr:
100 gr philadelphia cream cheese
50 gr mjukt smör
ca 2 dl florsocker
rivet skal av 1 citron
saften av ca 0,5 citron

Rör philadelphiaosten med smöret tills det blir en jämn kräm. Sikta i florsockret och häll i citronskalet. Rör tills allt blandar sig och droppa i citronsaften lite i taget. När krämen är tjock men bredbar har du rätt konsistens. Ha i lite mer florsocker om krämen är för lös, alternativt lite mer citronsaft om den är för tjock.

Bred glasyren över muffinsen och dekorera efter fantasi. Jag spritsade ut små hjärtan av smält choklad på bakplåtspapper, ställde in i frysen för att stelna och lossade sen försiktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...